از دموکراسی واقعی تا دموکراسی عادتی
نوشته: داکترآسيابان نوشته: داکترآسيابان

در این روز ها در سایت های  انترنیتی دری زبانان ، زنگ های چندک های نا شیانه و انتقاد های  بی پیرایه ی پیهم در مورد بیروی اجرائیه وهیآت رئیسه  اروپایی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان  به صدا در آمده اند . برخی با این باور که گویا شورای اروپایی نهضت فراگیر از مرکز ( هیآت موسسان در داخل  کشور) مستقل وجدا است  الله وبلا را به گردن این شورا می افگنند. وبرخی دیگری آنرا یک تشکل همسان بیروی سیاسی کمیته مرکزی حزب وطن پنداشته وتمنا دارند تا هرچه زود تر گلیم آن جمع شود . اینکه این باورمندان تا چی حد حق به جانب ویا حق بی جانب اند میپردازیم به بررسی خط چشم وابروی دموکراسی واینکه آیا شورای اروپایی مستقل وآزاد هست ویا نیست ؟

کنت فیلسوف بی همتای المانی در اثر برازنده اش به نام:

( روشنگری چیست؟) به این باور است که دموکراسی یعنی حاکمیت ارگانهای گزینشی(Was ist Aufklärung) ( انتخابی) در همه امور. و ارگانهای گزینشی در کارکرد ها( اجراات ) خود در چوکات قانون اساسی کشور وقانون اجراات( خود آن ارگان)  آزاد ومستقل اند.این موضوع را با کمی حوصله مندی ومثال پیگیری می کنیم :

در کشور آلمان تمام ار گانهای سیاسی ، فرهنگی ، اداری وحتا شرکت ها انتخابی ( گزینیشی ) اند .به گونه نمونه در شهر هامبورگ شورای شهردر هر چهار سال یکبار گزیده می شوند . هر حزبی که اکثریت(زیادترین) رآی را بدست اورد سناتوران وشهر دار شهر را به شورا پیشنهاد میکند . پس ازرآی یابی رژیم جدید دست به کار میشود . این شورا در تمام اجراات خود مستقل است یعنی تر تیب بودجه وپلان سازی ، مصرف عواید . ساختمان وشهر سازی همه چیز را فراهم  واجرآ میکند تنها به حکومت گزارش میدهد . شخصی ویا ارگانی در این شهر از بالا گماشته نمیشود.

کنترول ونظارت بر کارکرد های شهر دار به دوش شورای شهر است  ومردم مستقیمآبر اجراآت شهر دار کنترول ونظارت( دادرسی وباز رسی) می کنند . نواحی شهر که همه گزینیشی اند نیز در کارکرد های خود آزاد ومستقل اند .ویا نمونه ی دیگر: .

 حزب سوسیال دموکرات هامبورگ، شورای رهبری ومسئولین خود را خود می گزیند و شورای رهبری در اجراات ومصارف خود آزاد است  تنها در برابر مردم وهموندان خود پاسخگو است . واز پیوند تشکیلاتی به حزب سوسیال دموکرات آلمان وابسته است که مرامنامه واساسنامه آنرا قبول ودر راه آن مبارزه میکند . .

در کشور ما افغانستان عزیز در تمام دوره ها( حاکمیت گمارشی)یا( مقرری از بالا) در همه امور حکمفرما بود و است . حتا در دوران دههء  دموکراسی . شاه واجب الاحترام وبی مسئولیت  بود، هان! جنابشان هان! ونی شان نی بود . والیان، ولسوالان ، روسا وکارمندان دولتی همه از بال گماشته(مقرر) میشدند وتنها در برابر بالا ها احساس مسئولیت میکردند، مردم برای شان بی اهمیت بود ،  به بلای شان که بالای آنها چی میگذ شت. ونامش بود دهه دموکراسی .ویا:

 در دوران حاکمیت ح.د.خ.اویا حزب وطن از سرک تا پچک ارگانهای دولتی ومحلی از بالا گماشته میشدند . حتا در حزب که باید دموکراتیک می بود هیچ سازمان حزبیی گزینیشی نبود . منش های سازمان های اولیه از جانب ناحیه ، منشی های ناحیوی از جانب سازمان شهر ها ویا ولایات ومنشی های ولایات از جانب دارالانشاء ویا بیروی سیاسی گماشته میشدند در این میان منشی ها تنها  در برابر ارگانهای بالای پاسخ گو بودند واینجا هر کسی تلاش میکرد تا نماینده خودش را در پستی بگمارد . از اینرو آنچه چلند ویا ارزش داشت منا سبات بود وبس که خود فراخورد عامل ایجاد فرکسیون ها شده بود .

پس از آنکه اعضای حزب وطن به خارج ازکشور پناه گزیدند واز زندگی مدرنیته  اروپایی اگاهی حاصل کردند. در اندیشه دموکراتیزه کردن حیات سیاسی خود پرداختند . مرکزیت دگم وفرد پرستی را کنار گذاشتند ودامن جمع گرایی وگزینش را گرفتند .

از این چشم انداز، نهضت فراگیر دموکراسی و  ترقی افغانستان که در شب های تار پر از ترس که رکباری از تگرگ بی باوری بر شانه های خونین جامعهء سیاسی چپ اندیشان در داخل وبیرون از کشور شلاق میکوبید .بار سنگین مبارزه آرادی خواهی ،عدالت اجتماعی ودموکراسی را بر دوش کشید وبه سوی سر زمین خورشید انساندوستی ودموکراسی رهسپار گردید .

در این پیکار رزم آراء ، با خوشه های فرود ینه میوه های پر بار و با درفش فرازینه  دموکراسی قد بر افراشت.

آنچه که نهضت را با دیگر سازمانهای جداشده از پیکر حزب وطن تمیز وتمایز میدهد . دموکراتیک بودن واقعی آن است . پس از پنج سال تول وترازو ، نخست برنامه اش را نه با شتاب بل که با حوصله مندی وبا عبور از تنگنا های افکار واندیشه های هزار ها حزبی ، همروان وهواخواهان به شگوفه نشاند . وسپس نخستین سازمان سیاسی است که تمام ارگانهای سیاسی اش از واحد های اولیه گرفته تا هیآت مو سسان آن گزینیشی اند  در روشنایی مرامنامه اش مانند سازمان های سیاسی دموکرات جهانی آنچه در نهضت فراگیر به درخشش نشسته دموکراتیک بودن واقعی آن است نه نمایشی . واز اینرو شورای اروپایی نهضت حق مسلم خود میداند تا در روشنایی اساسنامه وبر نامه خود در اجراات خود مستقل باشد شوراها وشعبات خود را به دل خود برگزیند . وتنها در برابر شورای اروپایی پاسخگو باشد واز لحاظ تشکیلاتی به هیآت موسسان مرکز وابسته است در اجراات خود همان برنامه واساسنامه را که شورای موء سسان منظور نموده معیار عمل خود قرار بدهد . این نه باغی گری است ونه خود سری بلکه دموکراسی واقعی وراستی است .دوستان ورفقای که به دموکراسی نوع حزب وطن عادت کرده اند برای شان بیگانه وباغی گری جلوه میدهد . امیدو ارم تا با این خامه قناعت همهء انانیکه انگشت انتقاد را به سوی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان نشانه گرفته اند  فراهم شود وانگشت انتقاد شانرا به سوی سازمانهای شخصی وتجارتی که از پیکر حزب وطن جدا شده اندودر رآس آنان اشخاصی که خود بخاطر ارضای خود خواهی های خود آنهارا پی افگنده اند نشانه بگیرند . نه به شورای اروپایی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان .

 ببین تفاوت ره از کجا ست تا بکجا .

 با احترام

 

 

 

 

 


October 1st, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات